O tanci

TANEC PĚTI RYTMŮ

"Kdybyste přišli k šamanovi a stěžovali si na sklíčenost, úzkost nebo depresi, nejspíš by vám položil jednu ze čtyř otázek:

  • Kdy jsi přestal/a tančit?
  • Kdy jsi přestal/a zpívat?
  • Kdy jsi přestal/a propadat kouzlu příběhů?
  • Kdy jsi přestal/a hledat uklidnění ve sladké krajině ticha?

Tanec, zpěv, vyprávění příběhů a ticho jsou čtyři univerzální léčivé prostředky."

Gabrielle Roth - zakladatelka Tance pěti rytmů - byla učitelkou tance, která identifikovala pět vesmírných rytmů:

  • rytmus PLYNUTÍ, který nás učí plynulosti a půvabu,
  • rytmus STACCATO, který nás učí vyhraněnosti a vytříbenosti,
  • rytmus CHAOS,  který vyjadřuje tvořivost hledající formu,
  • rytmus LYRIKA, který nás učí sjednocení a propojení,
  • rytmus KLID, který nás učí naplnění a míru.

(z předmluvy knihy Gabrielle Roth: Mapy k extázi, DharmaGaia 2010)

Prožívání těchto pěti rytmů a postupné procházení jimi pomocí pohybu vytváří celistvou a léčivou vlnu rytmů.

Ta umožňuje potkání se sama se sebou a napomáhá naší vnitřní integraci.

Knihy o léčení pohybem:

Gabrielle Roth: Mapy k extázi. Léčivá cesta pro nespoutaného ducha. Učení městské šamanky. Praha, DharmaGaia 2010.

Gabrielle Roth: Vypoťte své modlitby. Pět rytmů naší duše. Praha, Maitrea 2012.

Susannah a Ya´acov Darling Khanovi: Léčení pohybem. Jak probouzet, tančít a žít své sny. Praha, Maitrea 2012.

více info na    www.5rytmu.cz

 

K zamyšlení:

„Dejte do pohybu své tělo a rozpohybujete svou duši.Ta se začne sama léčit.“(G.Roth)

"Kdo má tělo, je tanečník." (G.Roth)

"Život je od toho, aby se protančil." (Osho)

„Já jsem si zvolil bláznivost s její radostí, blažeností a tancem; vy jste si zase vybrali rozumnost a její bídu, trýzeň a peklo - naše volby jsou různé.“ (Osho)

"Tančím, jako by se nikdo nedíval." (I.Duncan)

"Tanec vyžene démony z těla...objevíte fuchsiovou barvu, kterou jste dříve neznali..."  (z filmu Škola tance a šarmu)

„Slova komplikují porozumění.“ (M.de Ruiz, 5.dohoda)

"Při tanci jde o to, kdo jste, a ne co děláte. Nejde  o kroky, co se dělají nohama."  (R.Fulgum, Drž mě pevně, miluj mě zlehka. Příběhy z tančírny Century)

"Tancování jsou dveře...Můžu je otevřít - a taky že to udělám - a projít nimi. A za dveřmi najdu něco moc pěkného." (R.Fulgum, Drž mě pevně, miluj mě zlehka. Příběhy z tančírny Century)

"Když lidé hovoří o tangu, ozývají se slova jako vášeň, strach, touha, soužení, prahnutí, žal, odloučení, sklíčenost a láska. Žádný jiný společenský tanec se takto nevnímá... Tango je životní Cesta, stav mysli, umění, nábožensrví a posedlost, je to syndrom, gestalt...Ti dva se při tangu moc nehýbají. - Přesně tak: jsou v klidu... hýbe se země.Tango je rozhovor, který vedeme nohama. Tango je způsob pohybu prostorem. Tango je Cesta - právě tak jako zen, jóga, tai či nebo nějaká podobná duchovní disciplína, která má i svou vnější podobu." (R.Fulgum, Drž mě pevně, miluj mě zlehka. Příběhy z tančírny Century)

"Na Sokratovi je vůbec nejpozoruhodnější, že se ve stáří věnoval studiu hry na hudební nástroje a tanci, a považoval to za výborně strávený čas." (M.de Montaigne)

 

TANEC V RYTMU SVÉHO SKUTEČNÉHO JÁ

„Co když ve skutečnosti nezáleží na tom, co děláš, ale na tom, jak to děláš, ať už je to cokoliv?

Co když tvým úkolem je prostě rozvinout se, stát se tím, kým již ve své esenciální podstatě jsi –

jemným, soucitným a schopným prožívat přítomnost plně a vášnivě?

Co kdyby jádro toho, kým právě jsi a kým jsi vždy byl, úplně stačilo?

Co když ta správná otázka nezní, proč jsem tak zřídkakdy osobou, kterou si skutečně přeji být,

ale proč si tak zřídkakdy přeji být osobou, kterou skutečně jsem?“    

                                          Oriah Mountain Dreamer - Tanec: Pohyb v rytmu svého skutečného Já. Dobra 2004.

 

Jak se začít učit tančit  ...   PRVNÍ LEKCE TANCE

z knihy Roberta Fulghuma: Drž mě pevně, miluj mě zlehka. Příběhy z tančírny Century. Praha, Argo 2011.

 

„Když se vědci zabývali prevencí stařecké demence a Alzheimerovy choroby, zjistili, že ze všemožných aktivit je nejpřínosnější společenský tanec. Nebezpečí mentální atrofie může být až o 76% nižší, pokud se dotyčný občas naučí nový tanec a pokud často tančí.

Proč?

Protože při tanci se zapojují mozek, tělo a muzikální i emoční procesy. Podstatou je to, že se musíte ve zlomku vteřiny rozhodovat a využívat veškeré schopnosti.

Když lidé tedy říkají: „Tango? Ve Tvém věku? Nezbláznil ses?“ Tak já odpovídám:  „Nezbláznil a ani to nemám v úmyslu.“

Věřím v tancování. Tančit budu až do konce svých dní.“

z knihy Roberta Fulguma: Vzpomínky na jedno dobrodružství. Argo 2014.

 

Isadora Duncan o tanci:

"Zvuk se šíří vlnami. Plynulý pohyb vlnění probíhá celou přírodou. Každý taneční pohyb lze původně nalézti v přírodě. Projevil se nejprve v pohybech zemských, pak pronikl říší živočišnou - ryby, ptáci, plazi, čtvernožci se pohybují jako podvědomé reflexy vesmíru. Tak tomu bylo i u primitivního člověka.

Každý volný a přirozený pohyb se přizpůsobí zákonu vlnivého pohybu vesmíru. Pravý tanec má býti předvedením energie země prostřednictvím lidského těla.

Není podivuhodnějšího prostředníka! Tanečník čerpá svou sílu a radost z panenských sil země a svým tělem provádí přeměnu všech energií planetě odňatých a přenáší je na těla diváků.

Jaký tedy má býti pohyb těla? - Takový, který dovoluje nejsnáze přijímati a rozdávati zemskou energii."

 

"Velká chyba moderního tance spočívá v tom, že vynalézá, místo aby se spokojil s nalézáním. Člověk nemůže vynalézati. Může toliko nalézati. Moderní tanec není výsledkem objevů v přírodě ani analogií s přírodou. Je to výsledek mechanické a geometrické kalkulace."

I.Duncan  (1877 - 1922)